שתף אותי
 
 

חיפוש משמעות קיומית ותהליך האבל בטיפול

מחבר הכתבה: ליזי בר יהושענושא: פסיכותרפיה
חיפוש משמעות קיומית ותהליך האבל בטיפול
"דאגתו של אדם, ואף יאושו, על מידת כדאיותם של החיים הם מצוקה רוחנית אך בשום פנים ואופן אינם מחלה נפשית. אפשר שרופא, הפותר את סימני התופעה הראשונה על פי התופעה השניה עלול לקבור את יאושו הקיומי של החולה תחת גל של סמי הרגעה. אך תפקידו הנכון הוא לנווט את החולה בין המשברים הקיומיים של גידולו והתפתחותו." (ויקטור פראנקל, 1970, האדם מחפש משמעות).

חיפוש המשמעות הקיומית הנו בבסיס הכאב הנפשי של האדם הפונה לטיפול. גם כאשר הסיבה המוצהרת קשורה במצוקה הנובעת מחרדות, מצבי דיכאון או סימפטומים אחרים, קיים צורך עמוק לענות על השאלות הקיומיות של מי אני ומה התכלית שלי בעולם. ויקטור פראנקל אומר כי המניע של האדם לבחירה בחיים היא הבנת התכלית שלהם. זה ההיגיון הפנימי שכל אדם חייב למצוא על מנת לעשות את הבחירות המוסריות שלו.
 
הניסיון שלי בעבודה בבריאות הנפש לימד אותי כי אנשים כמהים לחשוף את שורשי הכאב, להבין אותו ואת המצוקה שמתחת. ויחד עם זאת, רבים זקוקים להשגה של מידה של איזון שתהווה בסיס בטוח. כאשר אדם מתמודד עם השדים שלו מוקדם מדי, האישיות אינה חזקה והוא חסר את הכלים להתמודדות, התכנים שעולים בטיפול עלולים להביא להצפה רגשית. כל טיפול מביא להצפה רגשית, אבל יש צורך להעריך את המידה, את מידת הסיכון, את הצורך לשלב טיפול תרופתי מחזק, ואת האופן בו התרפיסט תומך ומאפשר עיבוד בטוח. אל המקום הזה נכנסת החשיבות של הגישה הטיפולית. אני מאמינה שרק עמדה טיפולית קרובת חוויה, אמפתית, המעניקה למטופל את החוויה של אני פה אתך בליבי ובמהותי יכולה להבטיח את הביטחון הקיומי אל מול מצבי אבל וחרדה. מטפל אשר ינסה לבלום את תהליך האבל מתוך דאגה להתפרקותו של המטופל ישדר נטישה.
 
תהליך האבל בטיפול הוא תוצאה של קשר אמפתי מכיל שמאפשר העלאה של תכנים, כמו גם נוכחות בטוחה ויציבה של המטפל. הגבלות של משך הטיפול הנובעות מאילוצי מסגרת ציבורית, גישה טיפולית המגבילה את התהליך או מאמץ יתר לשמור את המטופל מאוזן אינם מאפשרים את הנגיעה בעומק הכאב, חוויה מחודשת שלו שלאחריה יש תחושת נשימה מחודשת. המטופל זקוק למקום לחוות בו צער עמוק, לבכות בו, להיטלטל בכאב אל מול אדם שהוא מרגיש אותו כחזק ושיוכל להכיל אותו.     
 
בתהליך הטיפולי אני שמה דגש על תנועה. זו הדינאמיקה של כניסה פנימה וחזרה אל חיי היום יום, מתוך חישה והבנה של מצבו וכוחותיו של המטופל. אני מאמינה שיש לאפשר העלאה של תכנים קשים, תוך כדי מתן תמיכות. בטיפולים אני שומעת וידויים שנאמרים בפעם הראשונה מפני שאני מסוגלת לשמוע אותם והאדם המדבר מרגיש שאני פה, ושזה בסדר לדבר על זה. זה בסדר לבוא אל חדר הטיפול מלא זעם, זה בסדר להיות חדור אשמה, לדבר על הדברים שממלאים בושה ופחד. המינונים נקבעים על ידי המטופל, הוא ורק הוא יודע כמה נכון לו לשהות בבסיס השבר. אני לעולם איני מגבילה או שולפת אותו משם אלא רק מצטרפת אליו ונשארת במקום בו הוא כרגע נמצא. 
 
אם אתה כואב ומחפש טפול שיש בו כנות, עומק, אומץ לב וחמלה אני מזמינה אותך לדרך.
 
לקביעת פגישה אפשר להתקשר למספר המופיע באתר או להשאיר הודעה במייל:
 
lizibaryw@gmail.com

כתבות נוספות של ליזי בר יהושע

מחבר: ליזי בר יהושע

עובדת סוציאלית ופסיכותרפיסטית, מתמחה בשיקום ובטיפול באנשים שחוו ארועים טראומתיים או התעללות מתמשכת, פגיעה מינית, אלימות במשפחה, התעללות פסיכולוגית, תאונה או משבר נפשי פסיכיאטרי וקשיים רגשיים מכל סיבה